به گزارش متادخت، همایش ازدواج پلتفرمی با موضوع رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در اعتمادسازی برای ازدواج پلتفرمی برگزار شد.
در ابتدای این برنامه مریم پاکرو مدیر شبکه معرفان همدم در رابطه با این سامانه اظهار کرد: سامانه همدم در تیرماه ۱۴۰۱ رونمایی شد اما پیشینه آن بیشتر است. این سامانه پلتفرمی به عنوان دستیار خانوادههاست و در روند ازدواج افراد و مراحل قبل، حین و پس از ازدواج به آنها کمک میکند.
وی افزود: پیشینه سامانه از سال ۱۳۹۲ توسط تبیان رقم خورد تا سنت حسنه واسطهگری در امر ازدواج را تسهیل کند. در ابتدا در استان تهران کار کلید خورد و تعداد متعددی از معرفان ازدواج معرفی شدند. سپس از روانشناسان نیز کمک گرفته شد و نهایتاً سال ۹۳ کار به صورت آزمایشی شروع شد.
مدیر شبکه معرفان همدم گفت: در آن زمان بیش از ۶۰۰ معرف با ما همکاری کردند. روش ما در راستای فرهنگ خانواده اسلامی و سنتهای ایرانی و اسلامی بود و همین موضوع دلیل موفقیت بوده است.
پاکرو بیان کرد: این سامانه از سال ۱۳۹۴ تا تیرماه ۱۴۰۰، ۸۵ هزار نفر را جذب کرد که از این جمعیت ۱۶ هزار نفر راستیآزمایی و مصاحبه شدند و ۳۷۰۰ ازدواج ثبت شد و دانشگاهها و برخی نهادها از این پلتفرم استفاده کردند.
وی افزود: دو درخواست کاربران از ما سرعتبخشی به کار بود و طراحی یک اپلیکیشن در کنار سایت بود. لذا در این راستا سامانه همدم در تیرماه ۱۴۰۱ در چند بخش ازجمله مشاوره، مجله و همدم یاب رونمایی شد.
مدیر شبکه معرفان همدم بیان کرد: هرکسی که میخواهد وارد سامانه شود، ابتدا باید ثبت نام و سپس مراحل راستیآزمایی و دو آزمون روانشناختی رایگان را پشت سر بگذارد. پس از این مراحل، پشتیبانی سامانه اطلاعات را بررسی کرده و در صورت تأیید به مرحله مشاهده پیشنهادها میرود. در ابتدا ۵ پیشنهاد رایگان نمایش داده شده و سپس برای پیشنهادات بیشتر نیاز به خرید بسته است.
پاکرو گفت: اگر پیشنهاد تأیید شود، طرفین به صورت زوج با نظارت خانواده با یکدیگر صحبت کرده و در همین حین از معرف راهنمایی میگیرند. پیشنهاد همدم برای مدت زمان مراحل آشنایی بین یک و نیم تا ۳ ماه است.
ثبت چهار هزار و ۴۰۰ ازدواج مقدم در سامانه همدم
وی بیان کرد: طب فعالیت سامانه بیش از ۶۵۰ هزار دانلود، ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار جستوجو و ۸۸ هزار معرفی حاصل شده است که منجر به ثبت ۴۴۰۰ ازدواج شده که متأسفانه ۶ مورد منجر به شکست شده است. این ۶ مورد به توصیههای سامانه در خصوص مراحل تحقیق و آشنایی که ۸۰ درصد کار است، توجه نداشتند.
مدیر شبکه معرفان همدم گفت: از ابتدای کار همسان گزینی تبیان این سوال بود که شاید به دنبال همسر گشتن در سایت جلوه خوبی نداشته باشد اما خدمت شما میگویم ما تنها اطلاعات را به صورت مجازی راستیآزمایی میکنیم اما وقتی آشنایی استارت میخورد، باید افراد حضوری کار را پیش ببرند.
پاکرو در خصوص خرید بسته در سامانه بعد از ۵ پیشنهاد اول نیز گفت: اصلاً در بیشتر موارد ازدواج در همان ۵ آشنایی صورت گرفته و نیازی به خرید بسته نیز نبوده است. ۵ پیشنهاد اول پیشنهاد هوش مصنوعی و پس از آن بر اساس فیلتر کردن خود شخص است. ما برای اینکه روی پای خود بایستیم، ناچار به ایجاد منبع درآمد داریم تا کار را ادامه دهیم. باید روی پای خودمان بایستیم و اگر بخواهیم از نهادی کمک بگیریم، مجبوریم به روش حکومتی پیش رویم که شاید مورد پسند برخی مردم نباشد.
وی، درباره راستیآزماییها نیز توضیح داد: همدم به سامانههای دولتی متصل است و استعلامات راستیآزمایی را از این درگاهها دریافت میکند. وقتی فرد وارد سامانه میشود، باید بدانیم که افرادی واقعی با همان هویت و تحصیلات و شغل و… هستند و از همه این موارد استعلام صورت میگیرد تا در میان کاربران اعتماد ایجاد شود.
سامانه همدم جوانان را به خودشناسی رسانده است
در ادامه، مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز گفت: زحمتی که کشیده شده ارزشمند و مبتنی بر یک نیاز جهانی است و نه اینکه نیاز به تشکیل خانواده مختص به ایران باشد. سایتی به اسم Match در آمریکا وجود دارد و ۳۹.۷ میلیون نفر عضو آن هستند. در همه این پلتفرمها خانمها بیشتر از آقایان هستند.
وی افزود: بیش از اینکه این پلتفرمها به پیدا کردن همسان خود کمک کند، به اینکه آدمها خودآگاهی پیدا کنند و بدانند چه میخواهند کمک میکند که نکته بسیار مثبتی است. بیش از اینکه این پلتفرمها به پیدا کردن همسان خود کمک کند، به اینکه آدمها خودآگاهی پیدا کنند و بدانند چه میخواهند کمک میکند که نکته بسیار مثبتی است. نمونه این سامانهها باعث شده تا بسیاری از طرحوارههای معیوب درباره ازدواج، جنس مخالف و تشکیل خانواده ویرایش شود که این مهمترین کاربرد این سبک اپلیکیشنها است.
اردبیلی با تاکید بر خانوادهمحوری بیان کرد: شاید تصور ما این باشد که تنها در این مرحله (آشنایی در مرحله ازدواج) خانواده را در جریان بگذار اما اصل کار این پلتفرمها، خلق خودآگاهی است که میتواند در نظام تعلیم و تربیت ما اتفاق بیفتد و نه اینکه تنها در مرحله ازدواج به آن برسیم. در نهایت باید این گفتوگوها شکل بگیرد تا تجارب بزرگترها در اختیار نسل جدید قرار بگیرد و خانواده نیز به ادراکی از فضای نسل جوان برسد. امیدوارم بتوانیم در همه مراحل زندگی و نه فقط همسانگزینی نقش خانواده را پررنگتر کنیم.
سختگیریها باید در پایبندی به اصول باشد
ناظمی استاد و پژوهشگر دانشگاه دیگر سخنران این همایش بود که در پاسخ به سوالی درباره نقش رسانه در تبیین این سامانه توضیح داد: رسانه در تبیین هر چیزی نقش دارد و استفاده از این اپلیکیشنها نیز مستثنی نیست. نوع زیست و تعامل مجازی انسان امروز، استفاده از چنین برنامههایی را ناگزیر کرده است و غربیها طراحی خود و ما نیز طراحی خود برای این برنامهها را داریم.
وی افزود: نکتهای که بنده در خصوص این اپلیکیشن دارم، این است که معتقدم در مراحلی راستیآزمایی در خصوص سن و تحصیلات و… خیلی سخت گرفتهایم، در صورتی که سختگیری باید در پایبندی به اصول اخلاقی و فرهنگی باشد و نه در شغل و نظارت خانواده و…
این استاد دانشگاه تاکید کرد: ما نباید در مواجه با دنیای جدید دنبال یکسانسازی با روشهایی باشیم که از قبل در دنیای واقعی وجود داشته و آن معیارها را به زیست و تعامل مجازی تعمیم دهیم. اگر بخواهیم در خصوص این اپلیکیشنها نیز با همین فرمان پیش برویم، مزیت استفاده از پتانسیل آن را از دست میدهیم.
همدم، سنت حسنه واسطهگری را زنده کرده است
در پایان خادمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی نیز اظهار کرد: فراتر از تفاوت نسل، ما تفاوت دو تا جهان را داریم و اگر به اینکه نظام پایبندی به خانواده را جهانی کنیم و تفاوتها را رقم بزنیم، باید فراتر از تفاوت نسلی، درک کنیم که ما در مواجهه با دو جهان متفاوت هستیم.
وی افزود: ایجاد گشودگی انتخاب در ازدواج که ذائقه انسان مدرن است اتفاق افتاده و تکثر گزینهها پذیرفته شده است اما آیا اندیشه ما نیز این را میپذیرد؟
این استاد دانشگاه بیان کرد: در مراحل بومیسازی باید حواسمان باشد که نظام ارزشمند خود را که در بخش خانواده به دنبال جهانی شدن آن هستیم از دست ندهیم.
خادمی با تاکید بر نقش واسطهگرهای ازدواج گفت: مبحث واسطهگری در فرهنگ ما ریشه دارد و گروههای واسطه و مرجع باید با نظام ارزشی ما سنخیت داشته باشد. از دختر ۲۰ ساله یا حتی فرد ۴۵ ساله هر دو به گروه واسطهگرها نیاز دارند و لذا این گروه باید شانیت خانواده و جایگاه قدرت در خانواده را حفظ کند.
وی بیان کرد: اگر بناست کاربر ما مخاطب خاصی باشد و سامانه همدم جامعه هدفی دارد، باید ملاحظات ما در این مخاطب خاص لحاظ شود و کمک کننده به امر ازدواج این افراد باشد.
خادمی در پایان خاطرنشان کرد: بنده این پلتفرم را به پدر و مادر خانوادههایی که به نتیجه برسم برای آنها کارآمد است، معرفی میکنم.
منبع: مهر